ÇEŞMİ BÜLBÜL...


Osmanlı işi seramik çeşmi bülbül....Üzerinde bir sürü teknik barındırıyor:varak, çatlatma, transfer ve tamamlama. Öncelikle seramik parçamızın nemli bir bezle güzelce tozunu alıyoruz. Kuruduktan sonra transfer yapacağımız yerleri beyaza, varak yapılacak yerleri altın yaldıza boyuyoruz. Kuruduktan sonra birer kat daha boyuyoruz böylece zeminleri oluşturmuş oluyoruz.Transfer edeceğimiz resimleri daha önceden mutlaka belirlemeli , renk uyumunu buna göre ayarlamalıyız. Trasfer tutkalı ile( Transfer tekniğini sonra aşamalı olarak anlatacağım) resimlerimizi aktarıyoruz. Enaz bir gün dursun... daha güzel çıkıyor. Ertesi gün elimizi hafifçe ıslata ıslata yapıştırdığımız kağıdı ovalamaya başlıyoruz.Resmi ön yüzünden yapıştırdığmız için beyaz kısmını ova ova çıkarıyoruz. Birkaç turda ancak temizleniyor sabırlı olmak lazım. Biraz kurumaya bırakıp puslu bir görünüm olunca tekrar ovalamalıyız... ta ki.. resim tertemiz çıkana kadar. Kenarlarda kalan kısımlar resmin devamıymış gibi tamamlanır. İşte bu aşama biraz yetenek gerektiriyor.. Renk bulma, renk tutturma,resim bilgisi gibi şeyleri bilmek gerekiyor.


Seramiğin iki yüzü var. Bir tarafa başka ,diğer tarafa başka resim transfer ettim. Her ikisi de yırtılmadan çıktı,tamamlandı. Çatlatma yapacağım ve daha önce altın yaldız rengine boyadığım yerleri, altın yaprak varakla kapladım, süpürdüm ,ütüledim. Üzerine çatlatmamı sürdüm. Aktığı için seramiğin üzerine, çatlatma sürmem biraz zor oldu arada yukarı doğru hafifçe toparladım
alışık olduğum için bu işi kıvırdım . Zamanla el alışkanlığı kazanıyorsunuz. Aslında çatlatmanın üzerinden tekrar tekrar gitmemek lazım. İyi çatlamıyor sonra.. Kurudu bir kat daha çatlatma sürdüm. Tam olarak kurumadan, stensıl fırçası ile bolca bordo boya alarak çatlatmaya başladım. Üzerinde oynamamak lazım. Hızlı, aynı stil ve boya kalınlığında kalmaya çalışarak bu işi tamamlamalı.

Çeşmi bülbülün bazı yerleri ki bu kısımlar resimlerin kenarı ve tabağın kenarlarındaki yerler ,oraları çatlatmadan varaklı olarak bıraktım . Daha güzel oldu. Daha sonra resimlerin üzerinde oynadım. Kadının elbisesine altın yaldız kontüre, en ince ucu takarak, süsler yaptım , kolye yaptım, üzerinde ki elbiseye işlemeler ekledim.


Bu da diğer kısmından görünüş..Burada da süslemeler yaptım... Tozsuz temiz bir ortamda cilasını atarak tamamladım.. Ve satttıımm...Ama çok sevdiğim birine. Yaptığım herşey evladım gibi oluyor ..ayrılmak zor geliyor ,daha doğrusu bunun gibi aşamalı ve meşakkatli işler çok emeğe dayandığı için vermek ya da satmak istemiyor insan....Ama değer bilecek birine gittiği için gönlüm çok rahat..

Yorumlar

  1. NEFİSE'm canım benim; güzel güzwel anlatmışsın ama ben bu işlere o kadar uzağımki hiçbir şey anlamadım. Bırak beni anlamsızlığımla başbaşa da sadece izleyim :( Mesela neden beyaza boyanıyor önce? Sadece varak attırsak olmaz mı apla?
    O kadar emek verdikten sonra ben bırak satmayı yan bakanın gözünü oyardım :P
    Çok başarılı, becerikli ve sabırlısın. Öpüyorum tatlı şey :)

    YanıtlaSil
  2. OOO.. Gülenim sahnelere dönmüşsünüz bakıyorum uzun notlar bırakıldığına göre...Tikkatli okumamışsın apla..Transfer yapılacak yerler beyaza boyanıyor. Varak yapılacak yerler altın yaldız rengine boyanıyor.. tabi altın rengi varak yapacaksan.Eğer bakır varak yapacaksan bakır yaldıza,gümüş varak yapacaksan gümüş yaldıza boyaman gerekir. OKEY..

    MoonSun..canım teşekkür ederim iltifatına..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar